søndag

Fax

Jeg trenger en fax. Jeg finner frem den bærbare datamaskinen og søker på Google etter 'fax'.

Jeg tenker først at Erlend ville trolig ikke brukt datamaskin.
Men jeg slår det fra meg. Jeg kommer på at han brukte store deler av boken på å legge frem vulgær- og andre søkeord fra biblioteket i New York. Da ville nok Erlend brukt datamaskin også, om han hadde en.

Ville Erlend kjøpt en fax dersom han hadde en bærbar datamaskin?
En helt ny en?
Jeg tenker at det ville han nok ikke.
Jeg føler meg sikker på at Erlend sikkert også hadde kommet til å kjøpe en Apple-maskin. Erlend er jo så glad i gode merkevarer. Og helt sikkert Apple. Jeg tror Erlend liker Apple, men ikke Steve Jobs. Jeg tror Erlend synes Steve Jobs er en skrytemaker.

Jeg kjenner jeg blir glad av at Erlend og jeg har macintoshmaskiner fra Apple, begge to.

Det første treffet jeg får er et treff på hvordan man skal sende fax via internett. Det er jeg helt sikker på at Erlend ikke ville likt. Kom igjen, ville han sagt. Det der er bare tull. Det der er tv2, ville han sagt.

Jeg finner en artikkel om faxens historie. Jeg leser den nøye. Jeg er sikker på at Erlend ville satt seg inn i sakene. Jeg setter meg inn i faxen.

Så søker jeg på nytt. 'Kjøp fax'. Jeg finner en fax fra Canon. Den ser proffesjonell ut. Så skriver jeg en liste på en post-it-lapp.
Kjente merker jeg tror lager fax-maskiner:
- Canon
- Brother
- IBM
- Hewlett-Packard
- Epson

Jeg vil helst ha en vanlig fax-maskin. Uten for mye dall.
Jeg ser for meg at Erlend nok ville foretrukket en vanlig fax.
Uten for mye dall.

Jeg lar meg likevel imponere over Canon-faxens mange muligheter og finesser. Den er ment til bedriftsmarkedet, uten tvil, og kan printe fotografier, faxe, scanne og kopiere.
Canon Pixma MP830 Multifunction fax/ADF.
Det blir den.

Nå har jeg bestilt den.
Skrevet inn kredittkortopplysninger og koder.
Jeg tror Canon er glade nå. Nå gnir de seg i hendene, tror jeg.
Jeg ser for meg at Canon er gladere nå enn de var for noen minutter siden.