fredag

Økonomi

Jeg har lenge jobbet på et kontor. Jeg tegner opp kloakkledninger på et kart på datamaskinen. Det er en tidkrevende jobb. Jeg har jobbet der i mange år. Vi er ikke mange, men jeg kjenner ingen. Erlend ville mest sannsynlig fnyst av dem. Han ville sagt at de var uinteressante og tørre. Tørre mennesker trenger man ikke bli kjent med, ville Erlend sagt.

Det kan være greit å skifte jobb nå. Jeg tror at Erlend ville jobbet der lenge, som i Tatt av kvinnen, der han også jobbet på et kontor, men allerede i «Naiv. Super» ville han skiftet jobb. I «L» jobber han jo ikke, men i «Fakta om Finland» er han igjen i full jobb. Jeg ser helt klart potensialet i en brosjyre-design-jobb. I «Doppler» er han stort sett uten jobb, og det funker jo helt fint. Også i «Volvo Lastvognar».

Jeg blir plutselig usikker på i hvor mye jeg bør jobbe. Erlend har tydelig sagt at «L» er den boken som er Erlend Loe mest lik. Men i den boken ber hovedpersonen om permisjon. Jeg kan jo ikke ta permisjon. Jeg skal jo ikke slutte å være Erlend om en måned eller to. Dette er ikke et skoleprosjekt. Dette er verken et skoleprosjekt eller tv2. Jeg har allerede skrevet negativt om tv2 før. Det kjennes godt. To ganger. Jeg blir mer og mer lik Erlend.

Jeg må altså finne en måte som skaffer meg penger, men som gjør at jeg ikke trenger å arbeide så mye. Jeg mistenker at denne jobben ikke ligger og venter på meg.